Saturday 26 September 2009

Meriahnya Hari Raya

Minggu ini aku nak cerita tentang hari raya di Kuching Sarawak. Sememangnya pada tahun ini aku telah berpesan kepada seluruh ahli keluargaku raya puasa 1430H akan diraikan di Kuching Sarawak.

Meriah..itulah yang aku mampu katakan dan pendapatku juga sama seperti isteri kesayanganku. Sebelum tiba hari raya..seluruh umat Islam membuat persiapan. Ada yang membeli pakaian baru, menukar tirai baru, perabot baru, dan macam-macam yang baru. Ada juga yang bersedih akan meninggalkan Ramadhan yang mulia..mungkin tahun depan dah tak jumpa. Itulah gelagat kita..termasuk aku. Fikir-fikirlah di mana kedudukan kita.

Termasuk juga keluargaku. Minggu terakhir sempat membeli-belah terutama baju raya anak-anak. Pagi pergi Serikin dan petangnya pula kat Ho Poh. Tak dapat juga pakaian yang sesuai..pergi pulak kat India Street. Kat sini banyak pilihan..sesuailah dengan poket aku dan fesyen pakaian anak-anakku.

Malam raya.
Boleh dikatakan lampu luar setiap rumah orang Islam kat sini bergemerlapan dengan lampu rayanya. Tepat jam 12 malam seluruh Kuching dan kawasan yang sewaktu dengannya bermandikan cahaya bunga api..mengalahkan sambutan tahun baru. Aku tak susah-susah nak beli bunga api atau mercun..dapat tengok orang main free.

Macam-macam jenis kek lapis

Tak tau nak pilih yang mana

Hari Raya Kedua
Beraya di rumah Rajab, Sister Kurniati dan Bos Dasuki. Sebelah malam pi rumah tuan rumah di Samariang. Tuan rumah aku Cikgu Normi.
Sepanjang jalan orang ramai masih beraya dan jalan ke Samariang sesak giler. Sampai rumah 11 malam.

Rakan-rakan JKKP yang tak balik beraya. Rajab buat ayam panggang..woww!

Makan, jangan tak makan..Sister Kurniati ada ubat!

Tengok tu..pakaian sedondon suami isteri Ini hari ketiga..menu laksa Sarawak rumah Sam

Hari Raya Ketiga
Rumah Cikgu Syukri jadi tuan rumah..aku serbu lagi..pukul 11 pagi keluar. Selesai rumah Cikgu Syukri pi rumah Hazeha. Lepas tu ke rumah Anasron di Samariang. Singgah solat Asar kat surau..lepas tu pi rumah Ustaz Suudi. Ustaz dah nak kena pindah ke Selayang Selangor.

Kanan sekali Samsimon..pakar buat laksa Sarawak

Cikgu Syukri tak sempat pakai baju Melayu kat rumah sendiri..basuh kot?

Hari Raya Keempat
Hari ni aku dah mula kerja. Tak ramai yang ada kat pejabat. Tengahari Cikgu Hamzah pulak jemput ke rumahnya di Maleha. Laksa Sarawak Umi Tini baru sampai tengahari dah licin..Sebelah petang lepas kerja pi pulak rumah Brahim di Tmn Sukma. Laksa Sarawak jugak.
Sebelah malamnya aku pi rumah Abang Roslan di Taman Fitrah. Menunya spaghetti. Abang Lan ni pernah duduk satu kampung dengan aku..sekarang kena pindah di Kuching..kerja kat Telekom.

Dari kiri Cikgu Syukri, Cikgu Hamzah, Ajeri & Ustaz..ini raya keempat rumah Cikgu Hamzah

Hari Raya Kelima
Tengahari aku balik rumah bawa keluarga pi pulak rumah Ustaz Saleh. Menunya sate. Jenuh beraya kat sini.. Balik kerja singgah pulak rumah Bro Naza..menu mee bandung...
Sebelah malam Mamu Ismail pulak mai rumah..dia ni orang Penang jugak berkahwin dengan orang Kuching.

Kesiannnn..kena jaga opis..

Ayo yo Buvan..Deepavali punya tiket sudah dapat ka???

Hari Raya Keenam
Sebagai hadiah kepada anak-anakku yang berpuasa penuh, aku bawa pi jalan-jalan kat Serian. Melawat taman buaya..best giler! Masuk RM16 dewasa dan kanak-kanak Rm8. Kalau orang Sarawak ada diskaun lagi. Makan tengahari kat tepi tasik sebelah masjid Serian.
Sebelah petang lepas Asar Abang Roslan mai rumah...buat cucur udang.

Beratus ekor buaya ada kat ladang ni...11pg & 3ptg tuan dia bagi makan

Bila dah laparrr..apa-apa pun boleh buat asalkan dapat habuan

Bila dah kenyang..mulalah 'melingkaq'

Wahai anak-anakku..bersabarlah...di Sarawak ni banyak lagi tempat yang akan kita lawati

Abahmu ini akan sanggup berkorban apa saja....'kalau yang hidup tu..jangan dok tunggu..cabuutttt laaaa..'


Kat Kuching boleh dikatakan setiap rumah akan hidangkan kek lapis dan air berkarbonat (air gas). Bila pi ziarah rumah ke rumah akan pakai pakaian melayu lengkap. Memang meriah...memang berbaloiii beraya sitok (disini).

Insyaallah tahun depan mungkin aku akan beraya lagi di Kuching.

Jangan lupa! Aku berpesan kepada diriku ini...puasa enam dalam bulan Syawal kena buat cepat!!!!

1 comment: