Sunday 6 September 2009

Sibu~Mukah


Menyeberang Sg Maaw naik feri swasta RM7

Rizamry dan Tan semakin serasi

Pemandangan waktu pagi Sibu

Ayam dibungkus sempoi kat Tamu Sibu
Inilah padi bukit...yang disemai dengan banyak sepanjang jalan Sibu
Berbudi kepada tanah
TARIKH : 02hb ~ 04hb Sept 2009
TEMPAT : Sibu ~ Mukah

Bulan Ramadhan bulan yang mulia. Di dalam bulan ini Allah telah takdirkan berlakunya beberapa peristiwa penting antaranya berlakunya beberapa perang yang besar. Antaranya Perang Badar berlaku pada 17 Ramadhan tahun kedua Hijrah, Pembukaan Andalusia pada 28 Ramadhan tahun 92 Hijrah dan Perang 'Ain Jalut pada 15 Ramadhan 658Hijrah.

Bayangkanlah dalam keadaan berpuasa, umat Islam bertambah kuat walaupun di medan perang. Iktibar peristiwa tersebut malulah kita sebagai sebagai seorang Muslim memberi alasan kononnya pada bulan puasa kita perlu kurangkan aktiviti bekerja.

Berbekalkan sejarah inilah aku meredah juga keluar 'outstation' ke Sibu dan Mukah.
Untuk pengetahuan semua jarak perjalanan dari Kuching mengambil masa 6 jam iaitu lebih kurang 400km dengan menaiki jalan darat. Tetapi yang lebih menarik adalah perjalanan melalui jalan Mukah. Bayangkanlah perjalanan sejauh 70km mengambil masa hampir 2 jam. Aku bawa kenderaan pacuan 4 roda hanya bergerak 20km ke 30 km sahaja.

Banyak perkara menarik yang dapat aku kongsikan bersama. Terima kasih kepada En Rizamry dan En Tan yang rajin bersembang sepanjang perjalanan Sibu-Mukah. En Tan kali pertama 'mengembara' di bumi Sarawak sejak bertukar dari HQ 2 minggu lalu.
##gambar perjalanan ke Mukah tidak dapat disiarkan kerana kamera 'terkejut'

No comments:

Post a Comment