Sunday 2 August 2009

Dari kiri Dominic, aku & Syarudin
Inilah Tamu ( Pasar ) Bintulu
Belacan yang telah dibungkus rapi....nyaman rasanya

PEMERIKSAAN ULANGAN ( Plant Shutdown )
TEMPAT: MLNG Bintulu
TARIKH : 29hb ~ 31hb Julai 2009

Aku diberi kesempatan untuk turut sama ke MLNG Bintulu. MLNG adalah milik syarikat Petronas Dagangan Berhad. Mengeluarkan pelbagai jenis bahan daripada petroleum. Di sini aspek keselamatan dan kesihatan amatlah dititikberatkan. Bayangkan setiap pekerja samada pekerja MLNG sendiri, kontraktor mahupun pegawai JKKP kena melalui pelbagai prosedur.

Setiap pelawat atau kontraktor akan diberi safety briefing lebih kurang 15 minit. Ini bagi memastikan setiap pelawat yang memasuki kawasan ini memahami prosedur-prosedur keselamatan yang telah lama dipraktikkan.

Aku, Dominic dan Syarudin pasukan yang dipilih untuk Plan MLNG Modul 1. Ada 100 unit lebih UPV yang perlu diperiksa. MLNG telah menyediakan sebuah kabin khas untuk kami berehat, tukar pakaian dan mengadakan perbincangan.

Pendek kata semuanya dilayan dengan baik. Kesempatan berada di Bintulu aku sempat shopping kat Tamu Bintulu. Kat sini paling popular adalah pengeluaran belacannya. Tanyalah siapa saja yang datang ke sini pasti tidak lepaskan peluang membeli belacan yang dibuat tanpa menggunakan mesin ( tumbuk sendiri ).

No comments:

Post a Comment